Odón Elorza ens parla de la fi d’ETA i la pau al País Basc

0
450

Poques són les persones capaces d’aglutinar consens per una sola causa. Durant aquesta setmana, en motiu del Dia de la no violència, la JSC Barcelona ens hem fixat en algunes d’elles, com Malala Yousafzai o Martin Luther King. Al nostre país, el major consens per assolir la pau va tenir lloc al País Basc. Aquesta tarda, hem tingut l’honor de parlar amb Odón Elorza. L’Alcalde de Sant Sebastià entre 1991 i 2011, ens ha explicat com va ser aquest camí, del qual va ser un dels principals partíceps polítics.

Respecte als conflictes armats d’avui dia, explica que “hoy en día las características de los conflictos bélicos han cambiado. Las guerras obedecen a intereses económicos o políticos. Tristemente muchos de estos conflictos no son nítidos dada la liquidez de la sociedad.”

Pel que respecta a la fi d’ETA, el diputat socialista relata que el procés no va ser senzill: “El proceso de paz no fue algo secreto. Fue algo público ya que Zapatero anunció en el Congreso que buscaba acabar con la actividad terrorista.” Tanmateix, afirma que en el procés de pau el component polític  va ser fonamental doncs “la violencia de ETA era su brazo institucional y su brazo armado, un entramado complejo. La ilegalización de Herri Batasuna en 2003 fue un momento clave.” A més, com passa avui dia, lamenta els pals a les rodes de la dreta i alhora reconeix la tasca de tants valents i valentes per la lluita en el diàleg al joc democràrtic, com Ernest Lluch.

No obstant, el company Elorza deixa clar que el factor i la tasca de la ciutadania van ser una peça essencial per arribar a la pau i resoldre el conflicte: “La ciudadanía cada vez apoyaba menos al terrorismo, estaba hastiada de posiciones radicales y maximalismos políticos. Para la sociedad vasca y los y las socialistas el cese armado de ETA significó la libertad. Poder hacer una vida normal con libertad fue una sensación increíble. La convivencia se recuperó, se superó el miedo, se volvió al prestigio económico, regresó el turismo.”

En memoria de les víctimas y por un mundo en paz, ¡Gracias por estar esta tarde con nosotras Odón, ha sido un lujo escucharte!

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here